Novigado Projesi tarafından oluşturulan Aktif Öğrenme Blogu, aktif öğrenmeye, yenilikçi öğrenme alanlarına, ICT’nin mevcut ve gelecekteki sınıflara ve okullara entegrasyonuna odaklanmaktadır. Bu blogda proje ortakları, Geleceğin Sınıfı Elçileri, FCL ağ laboratuvarları, öğretmen eğitmenleri, davetli uzmanlar vb. tarafından yazılan hikayelere yer verilmektedir. Yayınlanmak üzere bir hikaye göndermek isterseniz, lütfen bunu fcl@eun.org adresine gönderin.
21. yüzyıl sınıfları, öğretmen merkezli bir ortamdan öğrenci merkezli bir alana geçerek, yenilikçi ve esnek bir tasarım vasıtasıyla eğitime fayda sağlamaktadır. Fakat umumiyetle sınıf tasarımında öğrencilerin ihtiyaçlarına odaklanılmaktadır.
Öğretmenlerin de sınıflarında nasıl başarılı olabileceklerini düşünmenin zamanı gelmedi mi?
Lennie Scott-Webber’in bu blog makalesi için bize ilham veren son çalışmasında üzerinde kafa yorduğu şey budur.
Öğrenme alanı tasarımcılarının işe aşağıdaki sorularla başlaması gerekmektedir:
Şu anda yalnızca eğitimciler için hangi mekanlar kullanıma elverişlidir? Bu mekanların amacı nedir/neydi? Varsa, şu anda nasıl kullanılmaktadırlar? Kendiniz, öğrenciler veya velilerle bire bir, hazırlık/değerlendirme, meslektaşlarınızla çalışmak için ne tür alanlara ihtiyacınız var? Eğitimcilerin, örneğin bölümler arasında işbirliği içinde çalışmak gibi, sahip olabilecekleri diğer ihtiyaçların farkına varmalarına yardımcı olabilir mi?
Lennie Scott-Webber’in belirttiği gibi, “Pedagoji Çalışması” (aşağıdaki şemaya bakınız) çok yönlüdür ve hem öğretmenlere hem de öğrencilere fayda sağlamak için bu çalışmanın tüm yelpazesini anlamamız gerekir. Öğrencilerin bakış açısına göre, öğrenme alanı tasarımcıları, öğrenmede hiçbir sınır olmadığını, ister yerinde ister çevrimiçi olsun, her yerde, her zaman, sabah veya öğleden sonra ve bir şekilde çoklu duyusal girdiler yoluyla gerçekleşebileceğini anlamalıdır. Bu nedenle, öğrenenciler için bu deneyim, onları meşgul eden ve motive eden şeydir.
Öte yandan tasarımcılar, okulun öğretmenin her gün, her ay, her yıl işe gittiği yer olduğunu da unutmamalıdır. Öğrenciler sistemin içinden geçerler ve sonunda sistemden çıkarlar. Bu durum öğretmenler için geçerli değildir. Öğretmenler sürekli sistemin içindedirler. 21. yüzyıla geçiş, tasarımın pedagoji çalışmalarını ve öğretmenlerin bu işi yapmak için ihtiyaç duyduğu şeyleri, iş türleri, iş ihtiyaçları ve insan ihtiyaçları için çeşitli ölçek türlerinde toplu ve bireysel olarak desteklemesi gerektiği anlamına gelir.
Bu nedenle, Lennie Scott-Webber mantıklı bir şekilde, işyeri modelini, eğitim mekanı içerisinde uygulama fikrini önermiştir. Özellikle, 5 Çalışma modunun yer aldığı bir şema geliştirmiştir: (1) Odaklanmak, (2) Sosyalleşmek, (3) İşbirliği yapmak, (4) Yaratmak ve (5) Gençleştirmek, maddeleri üretken ve psikolojik rahatlığı desteklemek için eğitim ortamına uygulanmıştır.
Pedagoji Çalışması, Hangi Tasarım Unutulmuştur: ‘Sınıfım’ Elden Giderse Ne Olur? – Essentials Dergisi (edmarket.org)
Yukarıdaki şemada, bu 5 Çalışma modu, bir eğitimci olarak çalışmanın dört yönüne dâhil edilmiştir ve bunlar işlevsel alan vasıtasıyla daha da etkin hale getirilmektedir:
Okul ve Topluluk Öğret ve Öğren Hazırla ve Değerlendir Oluştur ve İşbirliği Yap.
Ayrıca ikişer ikişer matriste gösterilen “ben” ve “biz” ile “özel” ve kamusal zamana da ihtiyaç vardır. Eğitimcilerin başarılı olması için, pedagoji çalışmalarının tüm bu çok işlevli ihtiyaçları destekleyecek mekânlara sahip olması oldukça önemlidir.
Lennie-Scott Webber makalesinde, kullanıcıların ve tasarımcıların bu yerler hakkında nasıl düşünebileceklerine odaklanıyor ve her türlü çalışmayı, iş ihtiyacını ve işbirliği ihtiyaçlarını geliştirmeyi amaçlayan ‘pedagoji çalışması’ hakkında düşünmek için bizimle bazı içgörüler/yönergeler paylaşıyor. Sonuç olarak makale, eğitimcilerin bu iyi tanımlanmış çalışma ihtiyaçlarını desteklemek için mekan tasarımların sunabileceği fırsatlar dan haberdar olmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Lennie-Scott Webber’in orijinal makalesini buradan okuyabilirsiniz.
Bu makale Novigado Blog’dan alınarak çevrilmiştir. Novigado Blog’daki yazıya buradan ulaşabilirsiniz. İngilizce’den Türkçe’ye çevirisi Taner Gürses tarafından yapılmıştır.
Referanslar:
Scott- Webber, L. (2019). Hangi Tasarım Unutulur: “Sınıfım” Elimden Giderse Ne Olur? Essentials.Edmarket.Org. https://essentials.edmarket.org/2021/04/what-design-forgot-what-happens-When-my-classroom-goes-away/Formun Altı